Pages

Thursday

Amalkan Gaya Hidup Yang Sihat...

Assalamualaikum w.b.t semua pelawat2 blog myra's site...hi hi hi....

Adakah anda sudah bersenam??? Hi hi hi....Untuk entry kali ini..saya mahu kongsi dengan semua diet yang saya amalkan sejak kebelakangan ini....bukan apa...saya bukan nak jaga badan atau nak kelihatan langsing seperti seorang model...tapi saya mahu memiliki kesihatan yang baik....di samping kulit muka yang berseri...itu pun sudah memadai bagi saya....hi hi hi....

Pertama sekali...bangun pagi..gosok gigi...dan saya akan memulakan senaman ringan dan jogging selama 1 jam....saya akan memastikan...saya dapat membakar kalori sehingga 400-500 kalori setiap hari....saya akan berasa segar setiap kali selepas melakukan senaman ini...memandangkan kaki saya sudah pulih walaupun bukan sepenuhnya...tetapi..alhamdulillah...saya mampu untuk berjogging setiap hari....kadang2...jika saya sudah bosan dengan berjogging...saya akan mengambil inisiatif lain...untuk tidak bosan bersenam....iaitu dengan berkayuh...saya ambil sahaja racing bike ataupun mountain bike adik saya...hi hi hi....tapi saya lebih suka berjogging...di stadium..ataupun di atas threadmill.....

Kedua...saya akan pastikan...pengambilan teh hijau setiap hari sebanyak 5 kali....ini bagi mempercepatkan lagi kadar metabolisma dalam badan saya.....di samping itu juga...air kosong saya akan ambil lebih kurang 8 atau lebih gelas setiap hari....air kegemaran saya...air coklat...saya ambil sehari sekali sahaja...hi hi hi...cukup la kan.....

Ketiga...saya mengamalkan pengambilan beras perang dalam pemakanan seharian...selalunya untuk makanan tengahari...untuk sarapan...saya hanya mengambil buah2an dan juga roti....saya tidak pernah berlapar untuk diet saya....saya akan mengambil nasi dalam kuantiti yang amat sedikit..tetapi berulang kali saya akan makan dengan kuantiti nasi yang sedikit itu....ini bagi membantu kadar metabolisma dalam badan saya sentiasa berterusan membakar kalori....pada waktu malam...saya hanya mengisi perut dengan oat dan juga biskut bijirin....kadang2...roti pun saya akan makan...nasi pun saya akan makan...hi hi hi...kalau lapar sangat...mana boleh tahan...tapi..pastikan kuantiti yang diambil sedikit sahaja....

Keempat...keluarga saya menggantikan minyak masak sawit dengan minyak zaitun...memang minyak zaitun agak mahal...disebabkan mahal la kami jarang masak makanan yang bergoreng...lauk pauk selalunya kami akan kukus...rebus dan bakar....secara tidak langsung..kalori dalam makanan yg saya ambil akan berkurang...sayuran2 segar kami akan gunakan untuk membuat salad...ya..kami makan mentah2...sedap....

Kelima dan akhir sekali...dengan mengamalkan cara pertama hingga keempat...saya mampu mengurangkan berat badan sebanyak 1 kilo seminggu...hi hi hi..nampak seperti tidak memberikan apa2 kesan pun kan....tapi...saya nak ingatkan diri saya sendiri...saya tidak mahu memaksa diri saya untuk kelihatan langsing...tapi saya mahu meningkatkan tahap kesihatan saya sekeluarga....dan untuk entry kali ini...saya hanya mahu memberikan diri saya semangat untuk istiqamah mengamalkan diet yang sihat ini...anda juga mampu melakukan amalan ini....tapi bukan untuk diri anda sahaja...seluruh keluarga anda perlu mngamalkan gaya hidup sihat seperti yang kerajaan Malaysia selalu war2kan....hanya melakukan senaman setiap hari...kurangkan pengambilan garam dan gula...dan jaga pemakanan...anda mampu mengubahnya....

1 comment:

Aini said...

Nice tips.. tengah berusaha mengurangkan berat badan ni.. =)