Pages

Saturday

Kanak-kanak = Kupu-kupu Syurga~



Lately, seringkali saya mendengar...membaca dan melihat berita2 tentang kekejaman manusia terhadap kanak- kanak....baru2 ni je...saya baca...seorang kanak- kanak perempuan berusia 3tahun mati didera teman lelaki ibunya sendiri....dia disepak macam bola! sedih....sedih...sedih...

Itu belum lagi berita pasal kes2 pembuangan bayi....selagi xde bayi yang dibuang dalam kondisi yang amat mengerikan...selagi itu lah pihak media xmembuat liputan...padahal..kalau nak dikira...kemungkinan..hampir setiap hari ada kes pembuangan bayi ni....cuma selagi xde bahan yang hot yang boleh diorg buatkan kisah muka depan newspaper diorg....selagi tu la xde liputan....

Kenapalah manusia ni kejam sgt??

Kenapalah undang2 di Malaysia ni tidak diperketatkan lagi???

Adakah kerana pemimpin negara sibuk dengan perbalahan di Dewan Parlimen yang xde faedah tu???

Ataupun kita sendiri yang xproaktif memperjuangakan hak kemanusiaan di Malaysia neyh???

Saya sangat sedih bila lihat nasib kanak2 yang malang neyh....saya ingatkan..bila negara dah makmur..dah xde penjajah...hidup semua rakyat akan aman...tapi...nasib kanak2 Malaysia jadik macam ni....sedih....negara kita belum merdka sepenuhnya.....belum merdeka....! Arghhh!

Sepatutnya...kita yang sudah dewasa ni menjadik perlindung kepada kanak2 yang sedang membesar....bukan merosakkan mereka...kalau nak didik pun....janganlah sampai mendera....saya sedih....

Semoga tuhan menurunkan bala kepada mereka yang tidak menyayangi kanak2.....

Sumpah...saya sayang sangat dengan kanak2...walaupun mereka xde pertalian darah dengan saya.....



6 comments:

Kehidupan said...

akta hak kanak2 di Malaysia terbukti gagal...

myra said...

memang ternyata gagal...saya sokong sekiranya rumah kebajikan ditubuhkan lebih banyak utk kanak2 malang neyh....bukan kita nak menggalakkan lagi masalah sosial orang dewasa...tapi kita nak selamatkan kanak2 yang xberdosa neyh.....

Kehidupan said...

hurm, untuk jangka masa yang terdekat nih boleh la tubuhkan rumah kebajikan yang berkaitan...

tapi untuk jangka masa yang panjang ia sebenarnya secara tidak langsung memberikan galakan mereka2 yang tidak bertanggungjawab melepaskan 'gian' secara lebih agresif lagi...

cara terbaik ialah membendung diperingkat awal....

next step is hudud...

insyaAllah, selamat....

myra said...

yes...hudud is perfect....

tapi...pe salahnya...kalo kita tubuhkan sekali rumah2 kebajikan utk wanita2 yang didapati bersalah membuang bayi neyh....

bagi diorg didikan sekali....

perempuan senang nak dibentuk berbanding dengan orang lelaki....

Islam kan mementingkan perlindungan terhadap wanita dan kanak2.....

kerajaan memang patut pantau dengan sedalam2nya tentang masalah wanita2 yang terlibat ngan gejala sosial neyh....tangkap mereka sekira didapati bersalah...

sorry...saya emo sket kalo melibatkan soal kanak2 neyh....

Kehidupan said...

yer, setuju....

tapi hanya untuk jangka masa pendek jer...

untuk jangka masa panjang, ia langsung tidak praktikal....

myra said...

at least ada la nasib kanak2 yg terbela...daripada berterusan mcm ni tanpa apa2 tindakan....