Pages

Sunday

Mengemis atau Mencari Rezeki?

Alhamdulillah...syukur saya panjatkan kepada Yang Maha Esa kerana dengan kuasaNya...ayah saya sudah mampu kembali kepada keadaan asal....Alhamdulillah...

Insyaallah...pada esok hari..ayah saya dibenarkan pulang ke rumah setelah hampir seminggu beliau menginap di hospital yang sememangnya macam hotel....sangat berbeza sekali dengan keadaan hospital kerajaan....apa2 pun....keadaan ayah sudah pulih dan saya senang hati walaupun hakikatnya masih banyak perkara yang bergolak dalam hati dan otak saya....mudah2an Allah menolong saya dalam apa jua jalan sekalipun....amin...

Mengemis atau mencari rezeki??



Ya..ini tajuk saya untuk entry kali ini...

Saya yakin...ramai yang sedar tentang kehadiran golongan yang dikatakan menjual barangan berunsurkan keagamaan atau apa jua barangan yang dikehendaki membayar mengikut keikhlasan hati si pemberi....

OK...saya sudah beberapa kali terlibat dalam situasi berkenaan....saya menetap di Sri Manjung...jika ada siapa2 pembaca blog saya yang berasal dari Sri Manjung pasti mengalami situasi seperti saya....terus terang saya katakan saya benci dengan mereka yang kononnya menjual barangan yang meminta berapa pun bayaran si pemberi....

Tetapi pada hakikatnya memaksa....

Situasi saya sebentar tadi ketika di hadapan ATM Bank Islam....

Penjual yang saya rasa berbangsa India atau peranakan (wallahualam) telah menunggu saya di luar ATM....saya menuju ke kereta saya...penjual tu menghampiri saya....saya terus masuk ke dalam kereta...tapi si penjual tadi beri salam...dan saya ragu2 untuk menjawab salam si penjual tadi kerana saya tidak yakin si penjual itu beragama Islam....OK...berbalik pada cerita...belum sempat si penjual tadi memperkenalkan barangan yang berunsurkan agama Islam...(sebuah frame lipat yang bertulis Allah & Muhammad)...saya telah pun menolak pelawaan penjual itu....saya kata saya sudah ada barang tu...tapi dia memaksa saya beli...tak kira berapa jumlah wang sekalipun saya beri...saya pun kata OK tapi terima apa pun jumlah yang saya nak kasi....

Si penjual tadi tak habis2 mengucap alhamdulillah sebanyak beberapa kali....dan menyebut rezeki Allah...banyak kali jugak...sambil mata dia melihat kepada pouch saya....saya berikan RM2..dan dia beri saya kad kecik yang terkandung Surah 4Qul...OK...saya pun apa lagi...saya marah penjual tu...saya bayar untuk frame tu...bukan kad yang harga sepatutnya 30sen tu....saya bengang...selepas dapat duit...penjual tu terus pergi cepat2....saya memang betul2 geram...ini kali yang kedua saya kena dengan pakcik tua tu tau!

Apa lagi...saya keluar daripada kereta...saya menjerit pada pakcik tu...yang saya tak halalkan duit tu! RM2 tu baik saya kasi pada makcik cacat penglihatan kat pasar malam! At least makcik tu pandai main muzik! Eeee..kalau saya jumpa lagi pakcik tua tu...memang siap la.....saya nak mintak dia mengucap dulu....baru saya bagi....

Saya tak suka cara penjual tu....kenapa perlu memaksa? Kalau betul la dia benar2 mengikut ajaran apa yang dipersonalitikannya tu....dia tak akan memaksa.....dan dia tak akan minta RM5 apabila mama saya berikan dia RM2 untuk Surah 4Qul tu...padahal..sebelum itu dia ada menyatakan tak kisah pun berapa bayaran mama saya nak kasi....terbakar saya sekejap tadi...pakcik2 yang ambil duit kat ATM pastinya terkejut dengan sikap kurang ajar saya tadi....maafkan saya pakcik2 sekalian...saya geram!

Boleh tak kalau saya buat laporan polis mendakwa orang tua tu mengganggu ketenteraman awam???


2 comments:

Lynda.CG said...

tell me bout it dear, yg peliknya diorang mmg suka tgu kat ATM machine or bank area. mentang2 kita br kuar duit trus mnta. me kena minta sedekah tp siap bgtau minimum RM5. trus x jadi bagi. sukatilah nak derma bape kan..isk isk..dunia skang pelik pelik :(

Myra said...

lebih baik tak derma daripada kita menyakitkan hati diri sendiri...kalau sehari 50 org agi RM5...kayo botul pengemis sekarang...huh~