Pages

Sunday

Baby Adalah Comel



Adakah orang Malaysia bangga apabila mereka mempunyai cucu awal? Sanggupkah ibu bapa di Malaysia mengahwinkan anak2 mereka seawal umur 10 tahun? Pernahkah anda terfikir kanak2 perempuan 10 tahun dibenarkan hamil oleh ibu bapanya?



Persoalan di atas pastinya memberikan jawapan yang sama iaitu 'Tidak'. Kalau dahulu, semua ibu bapa mahukan anak perempuan mereka dinikahkan awal. Anak gadis yang berumur 23 tahun sudah dianggap sebagai andartu sekiranya tidak berkahwin lagi. Masa berlalu. Dan sekarang, ibu bapa lebih memilih untuk melihat anak gadis mereka berjaya sehingga memiliki kerjaya sendiri. Itu adalah situasi di Malaysia.


Tapi, apabila dilihat ke luar. Saya agak terperanjat dengan situasi di sana. Sebagai contoh:

  1. Masyarakat Rom, kebanyakkannya sudah mempunyai anak dalam usia yang muda. Para ibu bapa di sana cukup bangga apabila dikurniakan cucu dalam usia mereka masih muda. Undang2 di sana menetapkan bahawa gadis2 hanya dibenarkan berkahwin selepas usia 16 tahun. Tapi, mereka tidak mempedulikan undang2 tersebut. Dan saya boleh agak mereka berkahwin pada umur berapa. LoL~!
  2. Di Sepanyol pula, kanak2 perempuan berusia 10 tahun, sudah berkahwin dan sedang hamil. Suami dia adalah remaja yang berusia 13 tahun. LoL~! again.
  3. Fakta: Tiga-perempat dari satu juta remaja antara 15 dan 19 hamil setiap tahun.
Semua maklumat di atas telah saya petik dari beberapa website dan telah diringkaskan sebab saya malas nak taip panjang2. Ha ha ha. Sebab saya ni memang pemalas.


Mungkin terlalu banyak faktor yang menjadi sebab mereka bangga ada cucu awal. Bagi saya, itu adalah hak masing2. Saya tidak mahu condemn lebeyh2. What goes aroun comes around.


Tapi, rasa macam pelik pula bila tengok budak sekolah rendah pregnant kan!

Tapi lagi, saya nak baby!! Mesti sangat cute~!

No comments: