Pages

Tuesday

Kenapa Masih Ada Orang Melayu Yang Percaya Perubatan Tradisional?

Saya pelik sangat dengan orang Melayu nih....lebih percayakan tukang urut daripada doktor....ok...tak payah la kot saya nak bermadah panjang lebar....saya nak nyatakan kat sini...saya cukup simpati pada orang Melayu yang percayakan perubatan tradisional terutamanya pada bomoh tulang....

Saya berani nak bagitau kat sini yang saya tak percaya. Saya pernah mendapat rawatan tradisional di kampung. Almaklumlah masa tu saya tengah sakit pinggang. So, ramai la suggestkan untuk berubat kampung dulu. Masa saya patah kaki dulu pun ramai yang suruh saya jumpa bomoh tulang. WTH! Bomoh tulang? Pergh! Tak payah susah2 belajar tinggi2 ye bomoh....LoL~! Ok. Berbalik pada sakit pinggang saya. Saya pergi la jugak berjumpa dengan 'bomoh' ni...ramai jugak la yang datang ke rumah dia. Macam2 keadaan. Kebanyakannya yang patah riuk la. Bomoh tulang gak kot. So, giliran saya. Dia kasi minyak. Minum sikit then urut. Macam cipan. Aku kena bukak baju sume. Damn. Da urut2 tu saya balik....tapi keadaaan sama jek...makin bertambah ada la!

Disebabkan tak tahan sangat saya pergi jugak ke hospital....buat MRI...and the result? Doktor memang suruh operate on the spot...so, secara logiknya penyakit saya boleh baik ke dengan hanya minum minyak masak yang cukup bangang tak sedap! Tak logik k!

Ok...berkaitan dengan tulang patah2 ni...bomoh tu sendiri kata tulang akan bercantum tapi keadaan tak seperti asal...ha ha ha...saya tergelak! Tergelak dengan orang bodoh yang percaya bomoh tulang ni. Hello!! tulang memang akan tumbuh even kita tak jumpa doktor...tapi sanggup ke korang nak keadaan tulang korang bengkok??? At least doktor masukkan besi sebab nak kasi tulang tu lurus beb! Memang bodoh la siapa percaya bomoh tulang.

Kaki saya yang patah ni, alhamdulillah lurus dan elok jek....tak jeles? LoL~!

2 comments:

khayrea said...

Akak dah biasa sgt jumpa manusia melayu yang percaya dengan bomoh ni....siap ada yang buat operration secara batin..WTH! Bila dah teruk baru terhegeh2 datang hospital

Amirah md esa said...

tu la..mentaliti melayu moden masih di takuk lama.....tu belum lagi org yg g jumpa bomoh sebab nak kenakan org lain....lagi WTH...hi hi hi...