Pages

Wednesday

Cyst Ovari @ Ovarian Cyst? Ada Peluang Untuk Hamil?

Siapa tau cyst ovari ni apa? Angkat perut!

Ok. Saya bukan nak terangkan tentang penyakit ni. Tapi saya nak bagitau kepada sesiapa yang pernah mengalami penyakit nih, tak perlu risau dan khuatir. Penyakit ni bukan kanser. Boleh diselesaikan dengan hanya membuang cyst tu jek.

Masa saya di tingkatan 2, saya mengalami sindrom cyst ovari ni. Sakit sangat perut. Muntah2. Nak kencing sakit. Bila makan sikit, terkeluar isi perut! Dahsyat tak? Memang terseksa. Pergi ke hospital kerajaan, cek2 doktor bilang saya kena kencing kotor. Ayah tak puas hati. Bawak masuk hospital navy. Bila buat ultrasound, nampak ketumbuhan. Nurse kata macam kepala baby. Cuak! LoL!

Esoknya doktor mintak kebenaran untuk membuat pembedahan ke atas diriku. Masa tu takde internet. Apa yang doktor terangkan kami tak faham. Mama takut saya tak boleh beranak. Saya pon takut! Waaaa~!

Tadi, tengah sembang2 dengan Saufi pasal ni. Dalam nada sedih, saya redha jek la dia nak kawin dengan orang lain. Tapi, dia buat don't know jek. Tau kot perangai saya macam mana. Dia suruh saya buat research pasal isu ni. Dengan berat hati, saya pun buat la. Pencarian saya amatlah memberangsangkan jiwa dan naluri kewanitaan saya! Hak hak hak!

Walaupun saya hanya mempunyai 1 sahaja ovari, tapi sebenarnya saya mampu untuk hamil! Wah! Seronok gitu!

Bila baca pengalaman wanita2 lain yang ada ovari sebelah kiri macam saya nih, happy sebab boleh hamil. Dan anak2 diorang semuanya lelaki. Apa? Kesemuanya lelaki??? Ada pulak yang hanya mempunyai ovari sebelah kanan tapi hanya dapat anak perempuan sahaja.

Adakah peluang saya untuk dapat anak lelaki tinggi? Happy la!

Bakal tercapai hajat Saufi untuk mengumpul seramai 12 orang anak lelaki bersama saya. Hi hi hi.

Ada doktor kata lagi, kalau ada sebelah jek ovari, tak perlu la susah2 nak makan pil perancang sebab boleh rancang sendiri. Di mana, selepas berasmara, si isteri yang ada ovari sebelah jek, kena mengiring ke bahagian yang ada ovari. Kalau takmo, mengiring la ke sebelah yang takde ovari. Pastu terus jek tido. Jangan bangun2 sampai pagi. Takyah nak cuci2. Alamak! 18sx pulaks......heeee~!

Apa2 pun, kini saya berasa sangat lega. Thanks sayang sebab suruh buat research. Kalau tak, asyik nak berdrama jek I ni. I love you sayang! Mmmmmuahhh!

10 comments:

Anonymous said...

sy pn kne bnde ni tp xbuang ovari jz remove cyst 2 je..sy dpt tau mse bln 6 2012..cmne sy dpt tau??smua sbb sy gugur 12/6/12..n sy wt operationed 10/7 but until now i try utk dptkn baby tp sedih ble bce artikel smua gtau spe kne cyst xle mngandung..sy ble pk bnde ni mst sedih..

Amirah md esa said...

takziah diucapkan.... anyway...sekarang ni banyak cara nak dapatkan anak..kunci paling utama adalah jangan berputus asa dalam berusaha dan berdoa....jika ada rezeki dari Allah...insyaallah....keajaiban bakal berlaku....:)

sue yahya said...

hi amira..
sy pon hanya ada ovari kiri jer, dan dpt tahu dah pregnant 7mggu skrg ni! alhamdulillah...hubby mmg nak anak lelaki, harap sama ngn kes amirah, ovari kiri dpt bby boy. thanks for sharing yaa...

Amirah md esa said...

hai sue yahya....
tahniah! tak sabar nak dapat baby boy jugak...hi hi hi..saya doakan sis selamat mengandung dan melahirkan bayi yg sihat.....:)

Anonymous said...

Slm amirah,ape2 pon sy doakn yg terbaik utk kesihatan kalian semua..sy nk share mslh sy yg msh blm lg pregnant dh rujuk pakar puan tp msh xda perubahan sy tetap gak xdpt pregnant..period sy dh lama gak xdtg nk dkt setahun kalau msh bln5..kdg2 sy menangis sorang dr bila ada kwn2 yg tanye bl nk ada anak tp sy diamkn dr je..kdg2 sy menyalahkn dr sy sendiri..perkahwinan sy hampir setahun tp bl tgk kwn2 lain yg kawin sama dgn sy dh dpt menimbang cahaya mata masing2..sy pon teringin nk ada anak dr rahim sy sendiri

Amirah md esa said...

wsalam sis anonymous....

saya doakan sis mampu melahirkan zuriat....yg penting sis kena usaha....cuma masa tu mungkin lama sikit....sis baru kawin setahun....ada orang tu dah kawin 10 tahun pon masih xdapat anak..... kawan saya pon period tak datang lama jugak...tapi saya kenalkan produk MAB...maajun anggun bistari..period dia terus lancar....xsalah kalau sis nak try....lgipun skang ni byk produk utk hamil... yg penting jangan berputus asa...... hari ni hari sis...esok lusa plak mana tahu hari saya.....:)

Anonymous said...

Hi amirah..samelah kes kita ni..bezanya sy pregnant 4bulan masa kene buang cyst n ovari belah kanan tu..mmg risau sgt..tp now.. alhamdulilah baby ok.. tp sy risau kalau cust tu akan ada balik..betul ke? Doakan sy semoga kandungan sy selamat hingga ke detiknya ya.. ;)

Anonymous said...

Hai..sy pn tgl sblh kiri je ovari...hmpr 3 thn kwin blm dpt ank lg..kena buang ovari kanan 2012...hrp2 blh la mgandung lps ni..dpt sorg pn jadila..doakan sy ye...

ummu khayla jual vitamin said...

Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Tanda anda hamil.

shuhada sue said...

salam...sy juga bekas pesakit ovarian cyst 3 tahun lalu,menjalani OPERATION ovari sebelah kiri terpaksa dibuang,lega bila dengar penerangan yg jelas ini,semoga 2nd baby hope boy la pahnie.AMIN.