Pages

Sunday

Sangat Sibuk Dengan Urusan Dunia.....

Salam semua....

Memang da lama sangat tak update belog ni...ok kali ni saya xnak la cakap pasal belog da bersawang ke...berhabuk ke...sesetengah pembaca rasa annoying gila kalau blogger cakap gitu...ini hakikat...sila jangan ulanginya lagi ye....

Lately, saya memang tersangat busy...kalau tengok pada senarai dalam blog kraf saya...berjela2 panjangnya customer tengah beratur menunggu giliran....yeahh...dan saya sangat bernasib baik kerana mereka sangat sabar dan memahami tugas2 seorang crafter seperti saya.... Saya ada juga mendapat aduan dari para crafter yang lain pasal ketidaksabaran customer dorang menunggu...dan ada jugak mereka yang mengadu kepada saya bahawa bantal mereka mengambil masa 3 bulan utk disiapkan....

Ini nasihat saya kepada mereka ye...1st kepada customer...

Saya pasti dan percaya sebelum anda membuat pembayaran, crafter akan memberitahu berkenaan dengan tempoh menunggu kan? So, korang jangan ingat kalau crafter tu lambat siapkan diorang duduk goyang kaki tau... cuba bayangkan kalau sebijik bantal perlu disiapkan dalam 4 hari dan customer yang menunggu seramai 30 orang dan dalam 30 orang tu dorang bukan oder sebijik jek bantal malahan berbijik2....para crafter perlu memerah otak untuk mencari idea bagi mendekorasikan bantal2 korang, menjahit dengan teliti dan kemas... Kadang2 mereka xtidor malam tau sebab nak siapkan oder2 yg lain semata2 korang nak mintak cepat....sama la mcm jahit baju....baju raya tu...korang tempah boleh dapat urgent ke? Lagi2 korang tempah yg eksklusif....memang kadang2 berjanggut tunggu...tapi hasilnya?? Korang pun hepi! So, kalau korang nak puas hati dengan tempahan korang, sila bersabar menunggu ye....

Ni nasihat kepada para crafter termasuk untuk mengingatkan diri saya...

Please jangan tangguh2kan tempahan korang...once korang da tangguhkan 1 tempahan, korang akan rasa nak tangguh lagi dan korang akan pikir, "ala...senang je ni..esok la buat!"...LoL~! Saya pernah buat mcm ni dan sekarang saya sudah insaf. Setiap hari saya akan target untuk siapkan tempahan dari seorang customer.... tapi kadang2...saya amik masa sampai seminggu untuk siapkan berikutan dengan kuantiti yang diminta dan kesukaran untuk mereka design yang dikehendaki... Lagi satu ye...para crafter sekalian...tolong jangan merungut kalau design anda ada para crafter yang lain tiru....please percayakan konsep rezeki dan takdir Allah k.... Don't be too selfish... Kalau betul design tu hak korang..please patternkan dan daftarkan yek... ni tah2 korang pun tiru dari internet ke....pastu nak bengang2 ngan crafter lain punya design...bab2 nak kongsi ilmu tu..jangan la nak riak, tambur, sombong sangat....apa salahnya share ilmu dengan orang lain....ingat ye...idea yang kreatif pada setiap manusia adalah berlainan...kalau sama sekalipun...takkan 100% sama.... originality adalah hak setiap crafter.... oraitt!!!

Ok la...saya ingin berkongsi sedikit sebanyak barangan yang telahpun saya siapkan sepanjang saya tidak berbelog dalam ni....mari kita saksikan... ha h aha!







No comments: