Pages

Wednesday

Kenangan Puasa Zaman Kanak-Kanak.

Bila tibanya Ramadhan, pasti saya dan adik2 saya akan mengimbau kenangan kami masa dulu2. Rasanya, takde yang duka nestapa. Semuanya kenangan yang indah2 belaka. Almaklumlah, ketika itu belom di usia baligh, so, memang tak fikir pape masalah pon. Sumenya nak hepi!

Saya start dididik untuk berpuasa seawal umur saya 4 tahun! Awal gila kan. Saya ni anak sulung, so, apa2 semua kena saya pandai dulu dan kena buat dulu. Masa umur saya 4 tahun pun saya da pandai membaca. Tak tipu tau. Pandai Mama saya jadik cikgu saya masa tu. Ok. Berbalik pada kisah berpuasa ni. Masa umur saya 5 tahun memang saya da mula berpuasa penuh. Hari raya dapat la saya duit raya banyak sikit. Hi hi hi.

Sepanjang saya berpuasa, mesti ada kekantoian berlaku. Tapi, sampai sekarang my parents tak tau pun tujuan saya mengambil wudhu' berulang kali. Tujuannya adalah saya nak membasahkan tekak yang kering. Sambil berkumur2, sambil telan sikit air paip! Haus sangat2! Balik dari sekolah memang rasa nak pengsan. Kalau lif rosak, lagi la pengsan saya. Da la rumah saya tingkat 7. Huish! Memang kena naik tangga la jawabnya. Rasa nak nangis jek bila da sampai rumah. Sabar lagi masa tu. Demi duit raya....LoL~!

Masa umur saya 6 tahun, ada satu kes yang saya akan ingat sampai sekarang. Hi hi hi. Kali ni memang saya betul2 tak tahan. Saya menangis2 kat mama saya mintak nak minum air....da buat gaya macam org nazak lagi....Ha ha ha! Sengal gila!!! Mengucap da siap2.....takleh blah tyme ni. Adeh. Jangan la perangai tu turun kat anak2 saya nanti. Hi hi hi. Tapi, kesudahan berlakon nazak sampai nak mati tu adalah saya tertido dan mama kejut utk buka puasa. Lewat plak tu!!! Dalam pukul 8 malam. Ha ha ha.

Itulah kisah saya masa kecik2. Kalau diingatkan balik, boleh terbatal puasa saya ni sebab ketawa tak henti2. Tapi, bila tibanya puasa, saya tak sabar nak balik kampung. Masa tu ayah saya takde transport lagi. So, kitorang balik naik bas ekspress...Jauhhhhhhh sangat! Tapi sonok. Tahun ni, maybe tak balik kot. Nak merasa beraya kat Perak pulak.

Apa kenangan anda? Peace~!

No comments: