Pages

Saturday

Nak Sihat? Mudah Saja~!


Assalamualaikum belog,

Alhamdulillah...petang ni saya dan kawan2 dapat melakukan dance aerobic selama 10 minit dan walk aerobic selama 1 jam. Memang basah lenjun kami dengan peluh. Puas sangat. Kalau nak harapkan weekdays, memang tak dapat la nak basah macam ni. Weekend saja kami pulun habis2an. 

Memang betul pakar mengatakan bahawa exercise mampu hilangkan stress and I'm feeling it right now.

Ok la...dinner saya malam ini simple and healthy. Just a green apple and slices of pineapple. Green tea jangan dilupa. Oh ya! Sehari memang saya da tetapkan untuk minum air kosong sebanyak 3.5 liter. Yes. Itu la rahsia saya untuk kekal kenyang. Tapi perlu diingatkan agar tidak untuk skip meal. 

Breakfast ambil makanan yang heavy sedikit sebab metabolisma sangat tinggi pada masa itu. Jam 10 pagi perlu ambil snack yang tak berat. Ini adalah untuk metabolism keep moving. Ya, setiap makanan yang masuk ke dalam badan akan mempengaruhi kenaikan metabolisma seseorang. Disebabkan itu la perlu keep eating low calories foods. Ok. Untuk lunch, portion makanan tu kurangkan dan jangan sama macam breakfast tadi. Kalau boleh makan ikan and sayur2an. Antara waktu lunch dengan dinner pon perlu ambil low calories snacks. Dinner pula kalau boleh ambil waktu berbuka puasa. Kalau boleh makan la banyak serat. 

Sebenarnya banyak makanan kat bumi ni yang low calories. Manusia saja yang pandai2 ubah makanan tu yang terlalu bad for health. Jangan fikir nak makan sedap saja. Fikirkan kesihatan anda. Kalau anda tak sihat, banyak benda anda tak dapat nak buat. 

Dan sebenarnya lagi, pengamalan hidup yang sihat ni tak susah mana pon. Mindset kita yang kata susah. Tapi once anda sudah start, anda sangat addict nak buat lagi. Hi hi hi.

Ok. 

"You Are What You Eat!"




No comments: