Pages

Sunday

Daun Meranti Masak Lemak~!


Assalamualaikum belog~!

Lunch harini saya cuma masak ni jek...dengan ikan goreng...mama saya pula buat sambal tumis udang....

Kelakar kan saya ni...masak lemak pun nak tayang dalam belog...ha ha ha....

Tapi tak mengapalah...saya cuma nak mengabdikan apa yang saya dah masak dalam belog saya....so..boleh la dijadikan rujukan pada masa akan datang...hi hi hi....jom lihat resepi meranti masak lemak~!

Bahan2:

Seikat daun meranti
Sebungkus santan kelapa
1 biji bawang besar (dikisar)
2 ulas bawang putih (dikisar)
Sedikit ikan bilis (dikisar)
Sedikit garam
Air

Cara2:

Tanpa membuka api lagi, masukkan santan, bahan yang telah dikisar, air, dan garam secukup rasa.
Dengan menggunakan api yang kecil, kacau campuran bahan tadi dengan lebih kerap. Jangan sesekali biarkan campuran tadi pecah santan.
Setelah campuran tadi panas, masukkan daun meranti dan kacau sehingga lembut.
Siap dihidangkan.


Ikan yang segar.... masa beli ikan ni semalam...dia baru naik dari laut...manissss sgt isi ikan baru dan fresh ni...... Gaul dengan kunyit dan garam pastu gorengggg garing2...memang sedap sgt...saya suka ratah jek...hi hi hi....



No comments: