Pages

Friday

Paprik Seafood~!


Assalamualaikum belog~!

Alhamdulillah..hari ini merupakan hari pertama saya berpuasa dalam bulan Ramadhan tahun ini....Segalanya ok...cuma terlalu haus....lapar takdelah sangat.... Pagi2 da buat ciskek....pastu jaga Iman and Bella...pejam celik pejam celik da pukul 3 petang....terus masuk dapur siapkan makanan untuk berbuka... Masak simple jek hari ni....

Dalam freezer ada udang dan sotong...bahan2 semuanya memang dah ada...pe lagi...jadi la PAPRIK SEAFOOD.... Hi hi hi... Carrot da habis... yang tinggal hanyalah kacang panjang.... Ni nak decorate kat pinggan dish pun da xlarat sebenarnya...amik gambar dari dalam periuk jek.... tu pun masa tgh nak panaskan  untuk dihidangkan untuk waktu berbuka....

Sape2 nak masak simple tapi sedap....jom tengok resepi~!

Bahan2:

500 gram udang (dibersihkan)
400 gram sotong (dibersihkan)
5 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 inci halia (ditumbuk)
6-7 ulas cili api (ditumbuk)
1 biji bawang besar (dihiris)
1 sudu cili giling
2 sudu makan sos cili
2 sudu makan sos tomato
1 sudu makan sos ikan
1 sudu makan sos tiram
1 sudu makan kicap manis
Garam secukup rasa
2-3 helai daun limau purut (dikoyak)
Sayuran
Sedikit parsley atau daun ketumbar (dicncang halus)

Cara2:

Panaskan minyak dan tumiskan bahan yang telah ditumbuk bersama cili giling sehingga naik bau.
Masukkan kesemua jenis sos dan perasakan sehingga sedap. Jika terlalu pekat, masukkan sedikit air supaya berkuah.
Masukkan sayuran, daun limau purut dan parsley.
Apabila mendidih, masukkan sotong dan udang. Gaul sehingga masak.


Jemputlah untuk mencuba resepi paprik saya yang tak seberapa ni ye.... Ayah ngan mama suka ni....hi hi hi...



No comments: