Pages

Sunday

Resepi Lamb Chop~!


Assalamualaikum belog~!

Semua dah kemas baju nak balik kampung?? Saya pulak masih dalam perkiraan..sama ada nak balik beraya di Johor atau di Perak... Lepas raya memang kena pakai banyak duit.... Sebab tu la saya tak suka hari raya.... Duit nak kena pakai banyak...merepek2 jek...bagi duit raya la...beli baju raya la...buat kuih raya la... Itu la yang terjadi kalau adat melebihi syariat agama... 

Hokkay...abaikan gundah gulana itu....ni saya nak kongsi cerita over saya pulak.... Haritu saya ada terbaca status salah sorang kawan di FB saya....dia kata daging kambing ni makanan kegemaran nabi.... Orang Yahudi tahu kambing ni banyak kelebihannya memandangkan nabi suka... Disebabkan itu la dorang mencipta pelbagai teori yang mengatakan kambing ni sangat2 tak baik untuk kesihatan...strok la...darah tinggi la.... Padahal orang2 Yahudi taknak orang Islam ni hebat seperti nabi.... Soooooo...petang tadi ayah panggil and gtau dia da beli makanan feveret nabi...saya pun teka2 la....kambing rupanya...eksaited la jugak kan.... FYI, saya ni tak makan kambing...nak try2 la tadi.... Dari memerap sampai la memasak...saya la yang kejekan.... Tapi bila masuk waktu berbuka...amik secebis daging sebesar duit syiling jek...try makan...uwekkkkkkk!! Takleh telan la.... Hu hu hu...sedihhhh! Tapi saya sangat suka dengan rasa sos marinate ciptaan saya.... Bahan2 saya main campak2 jek.... So..resepi kali ni memang xde sukatan sangat....

Jom lihat resepinya~!

Bahan2:

4 keping lamb bahagian shoulder (dibersihkan)
6 ulas bawang putih (ditumbuk)
2 inci halia (ditumbuk)
1 sudu makan lada hitam (ditumbuk)
Kicap pekat
Madu
Worcesteshire sauce
Minyak zaitun
Garam
Serbuk kari
Rosemary kering

Cara2:

Campurkan kesemua bahan dan gaul sehingga rata.
Perap 2 atau 3 jam dan tutup dengan cling wrap.
Masakkan dengan api yang perlahan menggunakan non stick pan.
Untuk kuah: Lebihan sos marinate tadi dicampurkan dengan secawan air di dalam sebuah periuk berasingan dan masukkan bancuhan tepung jagung apabila sos mendidih...tuangkan ke atas daging kambing...kepekatan terpulang pada anda....

Siap~!

Masa untuk rehat setelah menyiapkan 2 biji bantal Angry Bird....huarghhh!



No comments: