Pages

Saturday

Resepi Bakso~!


Assalamualaikum belog~!

Harini saya berkerajinan untuk memasak...tapi untuk dinner jek la.... Dari jam 8 pagi tadi..sampai jam 4.30 petang tadi saya ada programme Softskills II...ngantuk toksah cakap la....tapi dalam kepala ni..ligat sgt pikir nak masak apa untuk dinner....hi hi hi.... Jadi, wujudlah bakso versi masak di hostel...hi hi hi....Sebelum ni ada jugak buat bakso...tapi meatballnya saya buat sendiri...and my mama very love my previously bakso....hi hi hi...harini guna meatballs segera jek..... Jadi, boleh la para student masak bakso jugak...hi hi hi...

Resepi Bakso

Bahan2:

1 biji bawang besar (dihiris halus)
4 ulas bawang putih (dicincang)
1 inci halia (dicincang)
1 batang halia (diketuk)
2 kiub pati lembu
1 bungkus meatballs segera
1 ikat sayur sawi
Daun bawang (dihiris halus)
Daun sup (dihiris halus)
Garam
Lada sulah
Air
Bihun

Cara2:

Tumiskan bawang besar, bawang putih dan halia.
Setelah tumisan kekuningan, masukkan meatballs dan air secukupnya. Masukkan kiub pati lembu.
Masukkan serai dan garam serta lada sulah.
Setelah mendidih, masukkan sayur sawi dan juga daun bawang dan daun sup.
Celurkan bihun dan toskan.

Boleh dihidangkan bersama2 dengan sambal kicap dan bawang goreng.

Sambal kicap tu mama saya bawakkan dari Lumut....tu yang tak buat sambal cili untuk bakso....


Yeah...dalam proses memasak juga perlunya softskills ni tau....untuk harini jek saya boleh applykan apa yang diajar....critical thinking, problem solving dan spiritual intelligence...hi hi hi..pikir2kanlah dan selamat beramal~!


No comments: