Pages

Monday

Tutorial Menjahit Batwing Cardigan~!

Assalamualaikum belog....

Entry kali ni saya nak tunjukkan tutorial menjahit cardigan... Idea ni tercetus bila saya beli baju online... Almaklumlah...bila dah namanya beli online..kita tak tahu the exact saiz baju yang kita pilih tu kan...so, perkara yang sama terjadi kepada saya....bahagian lain elok jek muat...cuma bahagian lengan agak ketat....FYI, saya ni tak berapa nak suka keluar rumah pakai ketat2 ni......rasa rimas...hi hi hi... Ok...baju tu telahpun saya hantarkan untuk alter bahagian pinggang sebab besar sangat....lengan dia saya xusik la...cuma saya nak tutup bahagian lengan tu...saya buat la cardigan daripada chiffon....


Sedikit preview kepada sesiapa yang tak tahu rupa bentuk batwing cardigan ni...hi hi hi...maaflah..cermin xberpolish....penuh ngan habuk2.... Haa...gitulah gamaknya rupa batwing cardigan ni....

Jom kita lihat tutorial yang tak berapa nak lengkap ni ye....hi hi hi...


Mula2, haruslah kita pergi ke Kamdar untuk mencari kain...hi hi hi..saya memilih chiffon fabric sebab saya taknak nampak terlalu crowded bila pakai dress yang saya beli tu....sebab dress saya jenis peplum warna grey blue...sesuai sket la ngan kaler maroon ni kan...hi hi hi....harus nampak berseri~! Saya beli 1 meter jek...bidang bese2....ni pon da RM9.80 after 30% off....


Selepas itu, hantarlah ke kedai jahit untuk dijahit tepi sebegini rupa ye....RM3.00 jek upah menjahit ni....hi hi hi...


Kemudian, kain tadi yang dah macam tudung bawal tu haruslah dilipat dua....dan boleh la start menjahit di bahagian hujung2 ye....faham x? kalau tak faham...hantar email kat saya k... amirah_mdesa@yahoo.com


Saya jahit tangan jek since malas nak keluarkan mesin jahit....Rules untuk jahit tangan ni bertahan adalah dengan mematikan betul2 hujung jahitan....tu jek... Anda boleh jahit sepanjang 4 hingga 10 inci...depends la ye....


Setelah diterbalikkan, inilah hasilnya....dan boleh la anda gayakan dengan pakaian anda yang da terketat tu...hi hi hi....


Tadaaaa~! Siap sudah..... hi hi hi....cantik x?? Kalau kat luar...mahal ni jual...kalau anda kaya boleh la...saya tak kaya pon...hi hi hi....dah siap..lepas ni boleh la beli fabric yang lain kan...wink~!




No comments: