Pages

Saturday

Resepi Fish 'n' Chips~!


Assalamualaikum belog~!

Berjumpa lagi harini....ok..kali ni saya nak bagi resepi fish n chips versi saya....hi hi hi... Mula2 memang saya ikut resepi kat tenet....guna breadcrumbs bagai....bila buat tak jadik pulak...melekat2 ikan tu....sayang jek....so terpaksa la saya ikut resepi saya for the next fillet.....

1st of all....kalau nak buat fish n chips ni..kena la ada ikan dory....banyak jek ada kat Tesco dan Jusco....memang ikan ni sedap gila kottt....kalau nak buat fish finger pon sodap jugak ni...hi hi hi...nak buat asam pedas pon lagi sedap....dah la takde tulang....memang fevret saya la nampak gayanya...hi hi hi...

Ok la...jom kita tengok resepi mudah ni ye....saya tak sediakan sukatan tau.....main agak jek ni....hi hi hi....konon2 nak jadik macam Jamie Oliver! wekkkk!

Bahan2:

Dory fish fillet
Jus lemon
Tepung gandum
Lada sulah (ditumbuk halus)
Sedikit garam
Sedikit serbuk perasa
Tepung kentucky
Sedikit air

Cara2:

Perapkan dory fish fillet dengan lemon juice dan lada sulah.
Bancuhkan tepung gandum bersama2 dengan sedikit garam dan serbuk perasa dengan sedikit air. Adnan akan jadi seperti tepung salut pisang goreng tu. Likat dan tak cair sangat.
Apabila sudah mahu menggoreng, celupkan fillet ke dalam bancuhan tepung tadi. Kemudian, salutkan dengan tepung kentucky. Goreng secara deep fried.
Hidangkan bersama2 dengan broccoli, french fries dan baked beans.

Untuk resepi broccoli tu, saya tumiskan bawang putih yang telah ditumbuk ke dalam butter yang telah dipanaskan. Kemudian masukkan garam dan sedikit sos tiram serta air. Biarkan sehingga masak...jangan sampai terlalu layu...

Ok la....saya ni menumpang jek guna pc Deli....so, pasni kena online kat tab jek....selamat malam semua~!



No comments: