Pages

Friday

Resepi Kuih Tiram~!


Assalamualaikum belog~!

Alhamdulillah..selesai lagi satu misi....hi hi hi...saya belajar buat kuih tiram....resepi check kat tenet jek...dan sangat rapuh sekali....sedappp! Ini gara2 rumet saya bawakkan kuih tiram 3 minggu lepas...hi hi hi..terus bertekad nak buat kat rumah.....

Masa tengah buat kuih tiram ni...mama dan ayah datang tolong2 sikit....terbongkar la satu cerita di mana mama pernah menjual kuih tiram ni untuk menambah hasil pendapatan keluarga suatu ketika dulu...hi hi hi....tak sangka....dan ternyata bakat saya datang dari mama...bukan nenek saya....FYI..saya tak suka dibandingkan dengan nenek saya...sebab saya bukan cucu kesayangan dia...dan saya bukan nenek kesayangan saya.....fullstop!

Ok la...meh saya bagi resepi yang saya guna.....

KUIH TIRAM

Bahan A (diuli):

450 gram tepung gandum
2 sudu makan marjerin
1 biji telur
Air secukupnya sehingga adunan menjadi doh. Macam doh buat karipap.

Bahan B (disapu di atas doh):

9 sudu makan tepung jagung
9 sudu makan minyak masak

Cara2 membuatnya:

1.  Uli bahan A sehingga menjadi doh. Bulat2kan kecik2 untuk digelek.
2.  Gelek doh sehingga betul2 nipis dan sapukan bahan B. Gulungkan dan potong kepada beberapa bahagian.
3.  Gelekkan doh yg telah dipotong sekali lagi. Goreng di dalam minyak yg panas.
4.  Toskan minyak dan salut dengan gula halus.



Selamat mencuba~!

2 comments:

CikNorlie said...

Rajin nyer Mira masak-masak...ley cheduk-cheduk resepi ni..nak cheduk rasa xsampai..keep it-up!

Amirah md esa said...

hihihi...xde maknanya rajin....boring xde bt pape.....:p