Pages

Friday

Apa Perasaan Anda?

Assalamualaikum belog~!

Harini saya nak buat luahan hati sikit.... Sementara ada idea ni...

Apa perasaan korang kalau ada orang jadikan kekurangan korang sebagai bahan gurauan? Maksud saya gurauan yang menyakitkan hati.... Ya..saya faham..tahap penerimaan masing2 adalah berbeza....mungkin bagi orang tu gurauan dia takdelah teruk sangat...tapi kadang2 gurauan2 yang kita anggap tak serius tu la yang boleh memalukan orang yang diguraukan tu.....tak kesian ke? Atau sampai dah takde perasaan sensitif langsung?

Kawan2 selalu kata...kalau takleh nak bawak gurau...pergi duduk dalam hutan.... Biasa dengar kan?

Masalah sekarang ni...kalau gurauan tu dah tahap menyakitkan hati orang.... Kalau nak bergurau melampau sangat..sila bergurau dengan binatang2 dalam hutan tu...tak payah nak salahkan orang yang dijadikan bahan gurauan kalian tu...

Macam saya....dari kecik lagi fizikal saya memang dikategorikan sebagai comel....so memang dari kecik la dah merasa kene ejek....kene kutuk... Bila tengah lapar...takut sangat nak makan depan orang sebab orang akan ejek saya makan banyak la...apa la...padahal tengah lapar.... Pada pendapat saya...dorang yang ejek saya ni tahap tak sekolah kot.... Perut manusia bukannya sentiasa penuh walaupun manusia tu bertubuh gempal.... faham tak??? 

Berbalik pada kes saya....memang kawan2 suka sangat la ejek....tapi kawan2 ejek setakat zaman kanak2 jek...sebab masing2 ada akal....ada perasaan... Yang saya tak faham sangat sekarang...adalah sikap ahli keluarga saya sendiri...pakcik2...makcik2.... Maaflah..saya sekadar nak luahkan apa yang terpendam dalam hati.....

Terus terang saya bagitau yang saya sangat2 berkecil hati dengan sikap mereka.....tak tahu la macam mana nak ikhlas maafkan dorang....saya tahu...saya ni tak cantik...gemuk...tapi adakah diri saya ni tergolong dalam manusia terkutuk dan terhina sampai sanggup diri saya diperkecilkan depan orang luar? Kalau tengok saya senyum bila dorang bergurau macam tu....sebenarnya dalam hati saya...hanya Allah yang tahu.... Betapa malunya saya...malu sangat....

Tak cukup bergurau hina secara offline....dibawanya ke dunia maya.... Mana saya nak letak muka saya? Maruah saya? Hina sangat ke jadik manusia bertubuh comel ni?? Pernah ke mereka2 yang mengutuk saya tahu masalah yang saya hadapi untuk kelihatan langsing dan kurus kering? Rasanya dorang tak tahu pun apa yang saya lalui..... Kalau nak ikutkan...dorang pon ada kelemahan diri masing2...tapi saya tak pernah pula nak cakap atau balas balik....sebab apa? Sebab saya hormat mereka..... 

Ingatlah....gurauan yang bertujuan nak membuat orang lain gelak tapi dalam masa yang sama menjatuhkan maruah orang yang dijadikan bahan tu adalah satu dosa.....

Actually, gurauan korang tak kelakar pon..... 

Lagi satu....tak perlu nak taksub sangat dengan pegangan politik masing2.... Keluarga saya sangat kuat dengan UMNO....tapi tidak bagi saya....saya hormat pandangan mereka....dan mereka...jangan pula kata saya ni nak jatuhkan kerajaan.... Pandangan masing2 adalah hak masing2.... Jangan sentuh dan hina pandangan saya melainkan anda ada fakta dan bukti yang meyakinkan saya menyokong pendapat anda.... FULLSTOP!





No comments: