Pages

Sunday

Resepi Biskut Asam Jawa~!



Assalamualaikum belog~!

Selamat berhujung minggu kepada semua kecuali yang berada di Kelantan dan Terengganu..errr...negeri apa lagi eaa?

Seawal pagi...aktiviti saya adalah memanjat bukit yang tak berapa nak bukit di Lumut bersama2 dengan mama dan ayah... Memang best dapat hirup udara yang tak berapa nak segar disebabkan jerebu...ayah kata sebab ada kebakaran kat highway mana tah....memang jerebu jek...macam mendung...tapi tak mendung....


Lepas membakar lemak yang tak berapa nak bakar ni...kitorang pergi breakfast...saya makan nasi dagang...ayah makan nasi lemak...mama makan ayam dan kuih muih... tapi tak best plak bila ada kucing datang buat kacau...gaduh2 bawah kaki kitorang....grrrr...


Lepas tu...balik rumah jek terus cari biskut asam jawa ni...saya buat semalam...hi hi hi...ni memang feveret kitorang adik beradik...masa kecik2 dulu ayah gaji RM300 je sebulan...tak mampu nak bagi kitorang jajan mahal2....nasib baik mama saya ni bijak...dia buatkan jajan homemade hokkay! Korang ada ke? Ha ha ha..... Sedap sangat2.... Nak reseipi? Jommmmmm study resipi ringkas ni....

RESEPI BISKUT ASAM JAWA

Bahan2:

250 gram biskut marie (dibelah 4)
250 gram milo
250 gram butter 
250 gram kacang tanah (disangan/ digoreng tanpa minyak)
1 cawan susu pekat manis

Cara2 membuatnya:

Kacang tanah yang telah disangan tadi harus dibuang kulitnya dan dikisar kasar.
Cairkan butter dalam kuali.
Setelah butter cair, masukkan susu pekat manis. Kacau rata dan sebati.
Masukkan milo. Kacau laju2 sikit.
Masukkan kacang dan biskut marie. Gaul rata. 
Adunan memang akan melekat. Perlukan stamina nak menggaul tu ye...hi hi hi...
Ambik plastic bag. Masukkan 2 senduk adunan ke dalamnya. Tekan2 dan padatkan adunan dalam plastic bag tu....jadikan seperti 1 roll panjang...pastikan padat hokkay...pastu masukkan dalam peti sejuk tapi bukan bahagian freezer ye...bahagian chiller tau....

Siap~!

Cuba la...sedap sangat2.....hi hi hi...

4 comments:

Asmaul Juakhir said...

Biskut asam jawa? But no asam jawa? Hehehe..tapi aku panggil ni kek batikla. Aku igt dulu mse sekolah rendah shazila selalu bawak kat aku.

Amirah md esa said...

mak aku la yg panggil ni biskut asam jawa sebab bungkus dalam plastik mcm asam jawa...hi hi hi....shazila skang buatkan utk laki dia jek...hahaa..

Asmaul Juakhir said...

Tapi ni sedap kot. Lg2 kalau buat sendiri..perghh..sesedap rasa je tabur milo dgn susu..lazat berkrim!!

Amirah md esa said...

hi hi hi..cuba la buat....senang sgt2....