Pages

Friday

Resepi Sambal Tumis Mama~!


Assalamualaikum belog...

Hari ni adalah hari yang ke-2 saya berada di rumah...memang best sangat...tapi pinggang pulak sakit...akibat daripada angkat barang2 masuk dalam kereta...


Tengoklah betapa sendatnya kereta saya... 2 hari jugak masa diambil untuk saya mengangkat barang2 ni masuk dalam kereta....sadis la sebab sakit pinggang....janganlah masuk hospital balik...takuttt..

Saya bertolak dari UMP jam 6 petang...sampai Genting Sempah dalam jam 8:30 malam... Agak menggerunkan jugaklah nak naik Genting tu dalam keadaan gelap dengan kereta yang sangat padat ni....tapi saya bertawakal jek la...saya yakin Allah ada bersama2 saya...hi hi hi.... Saya sampai rumah dalam pukul 12 malam... Lega sangat2!!!

Harini saya nak habiskan study untuk exam Prudential insurance....nak buat side income dengan menjadi agen insurans pulak...cuba jangan tak cuba ye...hi hi hi...harap2 la saya lulus exam tu....kalau dah lulus, boleh la tolong ayah n mama kumpul duit untuk majlis saya nanti....


Dinner semalam saya berjaya buat sambal tumis macam mama saya buat...hi hi hi..makan dengan lempeng atau roti canai..memang terangkat sangat2! Saya pun dah lama tak tepek resepi kan kat belog saya ni...kali ni saya tepek resepi SAMBAL TUMIS MAMA yang sangat simple dan sedap...sape2 yang baru nak belajar memasak boleh sangat2 ikut resepi ni.... Anak2 teruna yang duduk rumah bujang pun boleh la try resepi mama saya ni ye...

SAMBAL TUMIS MAMA
Bahan2:

*Segenggam cili kering (digunting, direndam air panas, dicuci dan dibuang biji cili)
*4 biji bawang besar
*1/2 genggam ikan bilis

 **bahan2 bertanda (*) dikisar halus

#2 biji bawang besar (dihiris kasar)
#1/2 genggam ikan bilis

Sedikit air asam jawa
3 sudu gula pasir
Garam secukup rasa

Cara2 membuatnya:

Tumiskan bahan2 yang dikisar halus dengan minyak yang secukupnya. 
Masukkan gula, garam dan air asam jawa. Adjust sendiri rasa ikut citarasa anda.
Masukkan bbawang yang telah dihiris dan ikan bilis sebagai bahan tambah dalam sambal tumis.
Tunggu sehingga tumisan benar2 kering. Warna sambal merah gelap. Pastikan api adalah sederhana. 

Siap!!!

Cubalah ye....tunang saya memang suka sambal tumis yang mama saya buat....so takde masalah la lepas kawin nanti...saya dah boleh masak sambal sendiri...boleh masakkan selalu...tapi sebelum tu kena la ambil insurans dari saya dulu....hi hi hi...






No comments: