Pages

Wednesday

Taknak Kena PCOS!!!

Assalamualaikum belog....

Apa khabar kepada semua yang sudi membaca coretan saya ni? Diharapkan sihat2 selalu....

Harini saya MC lagi.... 2 minggu lepas saya ada jugak cuti sehari sebab tanda2 nak period datang.... Terseksa menahan rasa sakit selama 2 minggu sebelum period... Kelmarin period saya datang... Ya Allah...sakit sangat....berkali ganda sakit sebelum period datang.... Sampai satu tahap..saya termuntah dek kerana tak tertahan menanggung period pain ni.... Sejak bulan lepas start sakit yang teruk macam ni.....

Pagi tadi saya ke Klinik Yasmin...selesa sikit dengan doktor perempuan.... Saya buat ultrasound sikit...since saya bagitau doktor yang saya pernah buat operation buang ovari 11 tahun lalu.... Doktor Yasmin cek rahim dan ovari saya sebelah kanan...alhamdulillah...semuanya ok....dalam keadaan yang baik.... Kemudian, dia cek blood pressure dan glucose in my blood....semuanya dalam keadaan normal.... Syukur Ya Allah!

Doktor Yasmin bagitau yang saya perlu kurangkan berat badan since rangka tulang saya kecik....itu adalah nasihat normal la dari doktor setiap kali saya pegi klinik....then, she was exposed me about PCOS...wah...takut jugak dengar.... dan maybe senggugut saya ni merupakan satu permulaan untuk saya menghidapi PCOS....takutnyaaa....bila dah dengar dia cakap PCOS ni akan menyebabkan infertility...terus saya bertekad nak jaga badan leklok....takut la kalau dah kawin nanti tak dapat anak....sian si uncet saya nanti.....

Fortunately, my mom sangat2 memberi support kepada saya...dia tahu saya ni trauma sikit bab2 sakit ni....siyesli..saya memang benci pergi ke hospital or clinic....bila sakit da worse barulah terkedek2 cari doktor....

Ok...from now on....I have to force myself to do some exercises everyday.... Kepada kawan2 perempuan saya...jagalah kesihatan rahim anda k....tak bermakna korang kurus..korang tak terlibat dengan penyakit2 diabetis....yang berbadan sihat tu lagi la kena jaga...jom kita menuju ke arah generasi sihat....hi hi hi....takmo dah sakit2.... Actually, saya rasa lega sangat2 bila blood pressure and glucose dalam keadaan normal....itu yang saya nak kena maintain.....korang2 pergi la buat medical check up..rajin2 la jumpa doktor k..... Jangan nanti dah sakit baru nak menyesal....hu hu hu....

No comments: