Pages

Sunday

Resepi Sambal Ayam Amirah~!


Assalamualaikum belog~!

Alhamdulillah...hari ni sekali lagi saya berjaya masak lunch tanpa bantuan mama.... Sejak duduk di rumah sewa ni....saya dah pandai masak kari ayam...fucuk masak lemak...sambal tumis.... Selalunya kalau kat rumah sendiri...mama yang masak lauk2 lunch ni..saya lebih suka masak lauk2 yang lain daripada biasa.....hi hi hi...

Harini saya masak SAMBAL AYAM! Sedap....housemate saya makan bertambah2...hi hi hi...kembang hidung saya apabila dia puji berkali2....hi hi hi...

Apa2 hal pun...jom kita tengok resipi dari saya dulu k...

RESIPI SAMBAL AYAM

Bahan-bahan:

Beberapa ketul ayam (digoreng sekejap dengan kunyit dan garam)
3 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
Segenggam cili kering (dibersihkan)
Sedikit air asam jawa
Sedikit garam dan gula

Cara-cara membuatnya:

Kisar bawang besar, bawang putih dan cili kering.

Panaskan minyak dan tumis bahan yang dikisar sehingga masak.

Masukkan air asam jawa dan perisakan dengan garam dan gula. Kacau rata.

Masukkan ayam yang telah digoreng dan kacau rata.

Siap~!

Senang jek kan....tak payah susah nak g makan kat luar dah....perempuan bujang yang duduk umah sewa tu....rajin2 la ke dapur ye....anda akan berasa best kalau pandai masak...hi hi hi...

No comments: