Pages

Friday

Resepi Pavlova Amirah~!


Assalamualaikum belog~!

Macam2 dugaan harini.....pagi2 lagi dah kena cari klinik gigi....hasilnya...hilanglah sebatang gigi geraham dalam masa yang sama berakhirlah penderitaan saya menanggung sakit gigi yang sangat laaaa sakitnya! Masa bius tu ngeri sangat2! Tapi alhamdulillah...semuanya dah selamat.....dengan kos RM60.00...

Lepas tu..baru perasan IC hilang....waaaa....lagi la banyak duit keluar....RM140!

RM200 terbang begitu sahaja....patut la rasa tapak tangan kiri pagi tadi macam gatal jekkk...


Lepas setelkan IC...Didi ajak beli bahan2 untuk buat pavlova.....dia beli sume bahan2nya....saya ok je la...ingatkan dia yang nak buat....rupanya saya jugak kena buat....ha ha ha....nasib baik la kakak dia ni rajin dan baik hati...hi hi hi....

Actually...saya ni bukanlah penggemar pavlova selepas termakan pavlova yang tersangatlah manisnya! Saya bukan penggemar makanan manis.... Tapi bila buat sendiri...rasa sedap la plak...tapi tetap bukan makanan kegemaran...hi hi hi...sesekali boleh la....lagipun skang ni nak diet...so harusss la kurangkan segala sugary food....hi hi hi...hope so!



Apa2 hal pun...meh la kita tengok resepinya ye.....dan sangat dianjurkan untuk manusia yang tak suka sangat manis try resepi ni....hi hi hi...

RESEPI PAVLOVA

Bahan-bahannya:

5 biji putih telur ayam *gred bese2 pun takpe...kalau gred A tu amik la dalam 4 biji*
1 cawan gula castor
2 sudu makan tepung jagung
1 sudu teh cuka makan
1 penutup esen vanilla
Whipped cream
Buahan mashammm! *saya pilih kiwi, raspberry dan plum...plum sedapppp gila!*

Cara-cara membuatnya:

Pastikan hanya telur putih sahaja yang diambil....kalau ada telur kuning sikit....memang takkan jadi la pavlova....siyes!
Pukul telur putih sehingga jadik meringue atau soft peak atau bila anda terbalikkan mangkuk, adunan tu takkan jatuh.
Masukkan gula dan pukul sebati.
Masukkan tepung jagung. Pukul sebati.
Masukkan cuka makan. Pukul sebati.
Masukkan esen vanilla. Pukul sebati.
Panaskan oven pada suhu 150 degree Celcius selama 10 minit.
Masukkan pavlova yang dah siap dibentuk ke dalam oven dan adjust suhu 130 degree Celcius. Bakar selama 1 jam 20 minit atau sehingga masak.
Jangan keluarkan pavlova serta merta dari oven. Buka sedikit pintu oven dan biarkan selama 20 minit. 
Keluarkan....sejukkan seketika...
Spray or lepa whipped cream atas pavlova dan taburkan buah2an kegemaran anda.
Siap~!


Siyes saya kecewa sket sebab pavlova saya tak dapat nak posing cantik2 sebab masing2 dah duk keliling pavlova ni dengan wajah yang sangat menakutkan!!!!

Saya suka part yang crispy..sebab dia cair dalam mulut...hi hi hi...

Selamat mencuba~!

2 comments:

Hoshi Akemi said...

wahhh...sedapnya tengok!kna cuba buat ni.ehheehehe :))

Amirah md esa said...

he he he...selamat mencuba~!