Pages

Tuesday

Ayam Engkong~!



Assalamualaikum belog~!

Ni juadah lunch saya sekeluarga 2 hari lepas... Ayah tiba2 nak makan ayam engkong ni... So mama dan saya cuba la dapatkan resepi dari nenek dan Google... Hasilnya tetap tak setanding dengan ayam engkong yang disediakan oleh nenek saya... Tapi apa2 pun tetap sedap dan isinya sangat2 lembut!!


Saya tak ingat dah resepinya macam mana...tapi setakat yang saya ingat...bahan2 dia sama macam nak masak kari tapi  kita rendam ayam ni macam gambar di atas sehingga kuah dia betul2 kering...ayam tu for sure la kena terbalik2kan sebab kuah tu just suku je tenggelamkan ayam...untuk kuah meresap ke keseluruhan ayam..wajiblah tunggang terbalikkan ayam...macam ayam golek pon ada...tapi ni tergolek dalam kuali je la...hurmmmm...

Surprisingly kan..cara masak macam ni..buatkan saya suka sangat part dada ayam...sebab dada dia macam cair dalam mulut...hi hi hi...sedap sangat! Weekend ni saya nak balik kampung nenek...so boleh la mintak dia ajarkan betul2 buat ayam engkong ni....hi hi hi!




No comments: